Enoconsens ofereix un coneixement d’alta aplicabilitat per alinear els vins i derivats catalans amb les diferents demandes d’un mercat en contínua evolució
Des de l'aliança i4Vi, formada per l'INCAVI, el Centre Tecnològic del Vi (VITEC), l’Institut d’Investigació i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA) i la Universitat Rovira Virgili s'ha presentat aquest matí Enoconsens, el primer panel de consumidors creat específicament per l’anàlisi de les demandes, preferències i acceptabilitat dels consumidors de vi i derivats a Catalunya.
Enoconsens ofereix un coneixement d’alta aplicabilitat per alinear els vins i derivats catalans amb les diferents demandes d’un mercat en contínua evolució. La segmentació del panel de consumidors per edat, hàbits de consum, poder adquisitiu i altres grups d’interès permet la identificació d’oportunitats i el desenvolupament de nous productes.
Es tracta d’una eina àmpliament demandada tant per elaboradors i denominacions d’origen, com per organitzacions patronals i agrupacions d’entitats sectorials, i neix amb l’objectiu d’aportar valor i coneixement a tot el sector vitivinícola català.
Enoconsens està format per un equip multidisciplinari d’experts que vetllarà per garantir la fiabilitat i validesa dels resultats obtinguts. Així mateix, és una eina que neix amb vocació de servei públic i que posarà les dades i el coneixement a l’abast de tots els actors del sector amb la voluntat de convertir-se en una eina clau d’informació que faciliti la presa de decisions d’elaboradors, consells reguladors, associacions sectorials i administració.
Primers passos d’Enoconsens
Per tal de posar en funcionament l’eina, s’obre ara un procés d’inscripció per formar part del panel de tast, amb l’objectiu d’aconseguir entre 500 i 1.000 consumidors disposats a participar-hi mitjançant les diferents modalitats: enquestes online, tastos en format presencial i tastos a domicili amb enviament de mostres, segons l’estudi en què s’estigui treballant en cada moment.
Durant el primer semestre del 2023 es desenvoluparan dos primers estudis que consistiran en l’anàlisi de preferències de consum de vi entre els joves, i l’impacte de l’elaboració sostenible de vins en les motivacions de consum i acceptabilitat del consumidor.
Els tests de consumidors
Els tests de consumidors són una eina clau per al llançament de nous productes, així com per al benchmarking de productes disponibles al mercat, la seva millora i adequació als mercats objectius, canvis en el procés de fabricació, estimació de vida útil sensorial, etc.
Actualment no existeix a Catalunya cap eina específica que permeti als elaboradors de vi conèixer i predir l’acceptabilitat dels seus productes. Tenint en compte que el vi compta amb molts components de caràcter multidimensional associats a la perspectiva que té el consumidor sobre el producte i que intervenen directament en la decisió de compra, és possible trobar que l’èxit o fracàs comercial d’un vi pot ser degut a les seves característiques sensorials, però també a molts altres factors com poden ser el packaging, la imatge de marca, les estratègies de màrqueting de l’empresa elaboradora...
Comptar amb una font d’informació fiable sobre el comportament dels consumidors que contempli, tant de manera segregada com conjunta, totes aquestes variables es converteix en una necessitat per a la millora de la competitivitat del sector vitivinícola català, i que afavorirà l’alineació de l’oferta amb les demandes del mercat.
Els tests de consumidors són una eina clau per al llançament de nous productes