El vi novell podrà trobar-se a les botigues a partir de demà, dia de Sant Martí, i els propers caps de setmana recorrerà diferents poblacions de Catalunya amb una wine truck

Imatge de Vi Novell
A partir de demà 11 de novembre, dia de Sant Martí, pot trobar-se a les botigues i restaurants de Catalunya el vi novell 2021, el primer vi fet amb la collita d’aquest any. Per cinquè any consecutiu els cellers que elaboren aquest tipus de vi s’han unit per impulsar un producte que havia estat molt tradicional al nostre país però que pràcticament havia quedat en l’oblit. Ara, gràcies a la feina feta des del 2017, cada any hi ha més cellers que n’elaboren en diferents zones de Catalunya, arribant fins als 12 d’aquest any.
Per celebrar la sortida de la nova anyada i donar-la a conèixer a tothom, el vi novell començarà aquest cap de setmana una gira amb una wine truck que farà parada a diferents poblacions catalanes. La gira arrencarà el proper dissabte 13 de novembre a Manresa, continuarà el diumenge 14 a Llorenç del Penedès i de moment té parades confirmades a Palafrugell (20 de novembre), Montblanc (21 de novembre), Torelló (27 de novembre), Barcelona (28 de novembre), Santa Perpètua de Mogoda (3 de desembre) i Granollers (4 de desembre).
La gira apel·la al caràcter popular del vi novell, un vi senzill, per celebrar i per compartir. I és que antigament, quan la tècnica no permetia que els vins es mantinguessin en bones condicions durant molt de temps, poder obrir el novell era una festa. És per això que aquest any els cellers han volgut portar la festa del vi novell a un grup de petites i mitjanes poblacions catalanes, amb la idea que, si l’experiència té bona acollida, cada any pugui arribar a diferents localitats.
La gira i els nous vins s'han presentat aquest matí al Palau Robert de Barcelona, en un acte en què han pres part representants dels 12 cellers elaboradors. "Un vi sincer, efímer, modern", així han definit el novell els elaboradors, que han expressat el seu compromís amb un producte comercialment difícil però que, pel seu caràcter festiu, senzill i alegre, creuen que pot contribuir a apropar el món del vi a un públic més jove.
Un vi diferent de la resta
El vi novell és el vi sense cap mena de repòs que, tan bon punt ha acabat la fermentació, es prepara per ser embotellat i distribuït per al seu consum immediat. És un vi de temporada, que es troba en el seu millor moment durant el mes de novembre i que pot consumir-se, sense que perdi propietats, fins a finals d’hivern. La tradició marcava l’11 de novembre, Sant Martí, com el tret de sortida (“per Sant Martí, mata el porc i enceta el vi”) i el 2 de febrer, la Candelera, com el final de la temporada del vi novell.
Es tracta, doncs, d’un vi més jove que els vins joves, que sortiran després i que han passat per una fase de repòs, que fa que el producte final sigui més estable i estructurat. Si es compara amb un formatge, el vi novell seria un formatge fresc, mentre que la resta de vins serien els formatges curats. Gustativament, el vi novell és un vi afruitat i fresc, que recorda molt el gust del raïm. A Catalunya se’n fan de blancs, rosats i negres, amb diferents varietats de raïm, en funció de la zona.
12 cellers de tot Catalunya
Aquest any hi ha 12 cellers a Catalunya que elaboren vi novell: 1 a l’Alt Empordà, 3 a l’Alt Penedès, 4 a la Conca de Barberà, 2 al Priorat, 1 a la Terra Alta i 1 al Segrià. Es tracta d’una tradició extesa per tot el país, però que destaca especialment a la zona de Tarragona i més concretament a la Conca de Barberà, on hi ha 4 cellers que s’hi dediquen. Tots ells tenen el suport de l’Institut Català de la Vinya i el Vi (INCAVI) a l’hora d’impulsar accions per promoure i donar a conèixer el vi novell entre la població.
Els elaboradors defineixen l’anyada de novells del 2021 com a excel·lent, tot i que ha estat plena de reptes per la sequera i les pluges que hi va haver a l’època de la verema.
Els cellers i vins d’aquest any són:
- Celler Cooperatiu d’Espolla (Espolla, DO Empordà)
- Vi novell (negre)
- Vinícola de Sarral (Sarral, DO Conca de Barberà)
- Portell blanc de blancs novell (blanc)
- Portell rosat trepat novell (rosat)
- Celler Ronadelles (Cornudella de Montsant, DO Montsant)
- Cap de ruc vi novell negre (negre)
- Cap de ruc vi novell blanc (blanc)
- Celler Sanstravé (Solivella, DO Conca de Barberà)
- Jove i roig novell (negre)
- Covides (Vilafranca del Penedès, DO Penedès)
- No-Vell blanc xarel·lo (blanc)
- Cellers Maset (La Granada, DO Penedès)
- Novell (blanc)
- Celler Carles Andreu (Pira, DO Conca de Barberà)
- Trepat novell (negre)
- Sant Josep Vins (Bot, DO Terra Alta)
- Novell de Bot (negre)
- Celler cooperatiu de La Granada (La Granada, DO Penedès)
- Blanc novell (blanc)
- Rosat novell (rosat)
- Vins Petxina (Sarral, DO Conca de Barberà)
- Garrí novell (negre)
- Garrí novell salvatge (negre)
- Celler Masroig (El Masroig, DO Montsant)
- Novell (negre)
- Celler de Sanuí (Lleida, DO Costers del Segre)
- El petit novell de Sanuí (blanc)
El vi novell al món
De vi novell se’n fa a moltes zones del món. Una de les més famoses és a Beaujolais, a França, on la sortida al mercat del nouveau és tot un esdeveniment. A Itàlia, existeix el novello, mentre que a la República Txeca fan el Sant Martin. Més a prop, hi ha una forta tradició de fer vi novell a Mallorca.
L’agenda de la gira del vi novell amb la wine truck
13 de novembre – dissabte |
Manresa (Bages) |
Horari: de 11:00 a 19:00 |
14 de novembre – diumenge |
Llorenç del Penedès (Baix Penedès) |
Horari: de 12:00 a 15:00 |
20 de novembre – dissabte |
Palafrugell (Baix Empordà) |
Horari: de 11:30 a 14:00 i de 17:00 a 20:00 |
21 de novembre – diumenge |
Montblanc |
Horari: d’11:00 a 19:00 h |
27 de novembre – dissabte |
Torelló (Osona) |
Horari: de 17:00 a 20:00 h |
28 de novembre – diumenge |
Barcelona (Barcelonès) |
Horari: d’11:00 a 16:00 h |
3 de desembre – divendres |
Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental) |
Horari: a definir Lloc: Alçavins, carrer Anselm Clavé 19 |
4 de desembre – dissabte |
Granollers |
Horari: 11:30 a 14:30 i de 17:00 a 20:00 Lloc: Plaça de la Corona |
12 cellers, dos més que l’any passat, impulsen la recuperació d’aquesta tradició que pràcticament havia caigut en l’oblit