Del 9 al 15 de novembre

Del 9 al 15 de novembre de 2020 tindrà lloc la primera edició de la Setmana del Vi Català, un esdeveniment que donarà a conèixer i promocionar els vins arreu de Catalunya. Amb voluntat de continuïtat i d’esdevenir la festa anual dels vins catalans, està organitzat per l’Institut Català de la Vinya i del Vi amb el suport de les Denominacions d’Origen que, de forma compartida amb tot el sector, agruparà tot un conjunt d’activitats presencials i virtuals per tot el territori amb un gran objectiu comú: oferir un tast de la immensa varietat i riquesa del sector.
La Setmana del Vi Català tindrà una programació oberta i participativa, feta amb les propostes dels propis actors del sector més les que organitzarà l’INCAVI de forma directa. Des d’avui i fins el 23 d’octubre, es fa una crida a empreses, entitats, administracions i col·lectius vinculats al món del vi perquè enriqueixin aquesta Setmana del Vi Català amb propostes pròpies. Tot aquell que vulgui oferir una activitat vinculada la món del vi (cellers, botigues de vins, restaurants, denominacions d’origen, associacions, etc.) pot proposar-la a través d’un formulari que es pot trobar a la web creada per l’ocasió: www.setmanadelvicatala.cat.
Una Setmana del Vi amb activitats virtuals i presencials segures
El vi necessita actes presencials per poder-lo tastar i gaudir. Per això es poden proposar activitats presencials, sempre que siguin segures i tinguin en compte les mesures sanitàries vigents en aquell moment, amb aforaments limitats i reserva prèvia. També les activitats virtuals prendran especial rellevància i es programaran tallers, entrevistes, recorreguts virtuals i càpsules d’experiències o consells sobre el món del vi. Tothom qui ho desitgi podrà participar i gaudir de la Setmana del Vi Català també des de casa, a través de plataformes accessibles com Youtube, Instagram, Facebook o Twitter.
El programa de la Setmana del Vi Català està dividit en cinc grans eixos: enoturisme, gastronomia i restauració, activitats comercials, cultura i vi, i activitats divulgatives. La Setmana està oberta a qualsevol proposta, com per exemple:
ENOTURISME
Oferint visites a la vinya o al celler, tant si ets un productor com un elaborador. És una bona manera de mostrar els teus productes i serveis i alhora vendre directament els productes als assistents.
GASTRONOMIA I RESTAURACIÓ
Sommeliers, restauradors, cuiners podran participar a la Setmana del Vi Català oferint maridatges, plats, menús i activitats gastronòmiques amb vins catalans. Una bona manera d’apropar la gastronomia i el vi a totes les persones interessades.
ACTIVITATS COMERCIALS
Botigues de vins i punts de venda podran participar a la Setmana del Vi organitzant alguna activitat que permeti donar a conèixer millor l’establiment o negoci, així com els vins que comercialitzen. També pot servir per oferir promocions especials durant els dies de la Setmana del Vi Català i atreure, així, a més possibles clients.
CULTURA I VI
Qualsevol persona o entitat interessada en aquesta temàtica pot organitzar una activitat dins del programa de la Setmana del Vi Català. Tallers, lectures de poesia, concerts, exposicions… tot esdeveniment cultural hi té cabuda. D’aquesta manera, al mateix temps que promocionem els vins catalans, es realça el valor del territori, la pagesia, els productes locals i la cuina, cultura i gastronomia.
ACTIVITATS DIVULGATIVES
Qualsevol persona o entitat interessada en aquesta temàtica pot organitzar una activitat de divulgació dins del programa de la Setmana del Vi Català. Xerrades, tallers, jornades, espais dedicats als vins catalans dins d’una biblioteca poden ser algunes propostes.
D’altra banda, i per reforçar la difusió de les activitats dins del programa de la Setmana del Vi Català 2020, s’ofereix als promotors una sèrie de materials gràfics que poden adaptar a la seva proposta i que servirà per a realitzar la promoció d’aquestes activitats, oferint una imatge unificada amb les altres activitats que formin part del programa de la Setmana del Vi Català.
Gaudeix del que es bo #vicatalà, una setmana i sempre!
La Setmana del Vi Català neix amb la voluntat que tingui continuïtat en el futur. Enguany s’ha vinculat, amb la campanya ‘Gaudeix del que és bo #vicatalà’, engegada conjuntament des de l’INCAVI i les 11 Denominacions d’Origen vitivinícoles catalanes. Per això la imatge creativa de la Setmana del Vi Català 2020 segueix la mateixa línia que la campanya.
Sota el lema Gaudeix del que és bo #ViCatalà, les DO i INCAVI busquen apropar al consumidor que viu a Catalunya als vins catalans amb Denominació d’Origen, vins que garanteixen la proximitat i la qualitat. La campanya és la resposta unitària a la situació anòmala que pateix el sector a Catalunya, on els vins més consumits no són els vins de proximitat. Els últims mesos, a més, aquesta situació s’ha vist agreujada per la crisi sanitària de la Covid-19, que va comportar, entre molts altres perjudicis, el tancament del canal Horeca (que representa aproximadament el 60% del consum de vi al país) i l’aturada de les exportacions.
Els canvis en els hàbits de consum i de vida, així com el distanciament respecte al segment de consumidor més jove, fan més necessària que mai una acció unitària que posi en valor el producte de gran qualitat dels més de 10.000 viticultors i viticultores i dels 850 cellers que hi ha al territori, i que troben en els consells reguladors de les denominacions d’origen el seu òrgan més representatiu.
La campanya conjunta ha comptat, en una primera fase, amb diferents plataformes de divulgació, com ara la web www.gaudeixdelqueesbo.com, on els usuaris poden jugar per saber quina és la DO catalana que millor els representa, i perfils a xarxes socials com Facebook i Instagram. Entre d’altres accions, els usuaris han pogut dissenyar la seva etiqueta ideal per al vi català, amb més de 60 dissenys participants. El disseny guanyador ha estat fruit d’una votació popular amb més de 3.000 participants.
La segona fase s’ha iniciat amb la verema, amb el patrocini del programa de TV3 Joc de Cartes i la posada en marxa de la Setmana del Vi Català. I a l’octubre, tindrà lloc la segona part de la campanya publicitària amb un espot a televisió i mitjans digitals i presència al transport públic de l’àrea metropolitana de Barcelona.
Modernitzar la imatge del vi català, apropar-lo al consumidor no expert i desvestir-lo de complexitat són alguns dels eixos d’aquesta campanya que té com a objectiu fonamental la promoció dels vins catalans amb Denominació d’Origen, no només perquè són el nostre vi de proximitat, sinó perquè són també de gran qualitat, reconeguda arreu.
Per més informació, visiteu la pàgina web de la Setmana del Vi Català: